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Matchbox K8B Guy Warrior Car Transporter (1967)

Galerie/Gallery - Guy Lastwagen / Trcuks

Auf dieser Seite zeige ich Ihnen einige Modell von Guy Lastwagen und beschreibe die Geschichte der Firma Guy Motors Ltd.

On this page I show you some models of Guy trucks and describe the history of the company Guy Trucks Ltd.

Created:

JUN-16-2007

Husky Guy Warrior Trucks (1964-1969)

Husky #10 Guy Warrior Coal Truck (rot / red)
Husky #13 Guy Warrior Sand Truck (blau / blue)

 1964 - 1969

Husky Guy Warrior Trucks (1964-1969)

Guy Motors Ltd.

Guy Motors Ltd. wurde 1913 von Sidney Guy, einem früheren Manager bei Sunbeam gegründet. Er baute seine neue Fabrik in Fallings Parks, Wolverhampton in England auf und begann 1914 mit der Produktion. Das erste Produkt von Guy Motors war ein Lastwagen.

Bald schon nach Eröffnung der neuen Fabrik brach der erste Weltkrieg aus. Die Produktion wurde vom Militär übernommen und Guy musste Militärfahrzeuge und Flugzeugmotoren herstellen.
Das Unternehmen wurde auch zum grössten englischen Hersteller von Wasserbomben-Zündern.

Der Krieg war vorteilhaft für das Unternehmen. Nach dem Krieg hatte Guy Motors eine grosse und gut ausgestattete Fabrik und einen renommierten Namen. Der Krieg hatte die Vorteile und Verlässlichkeit des motorisierten Transportes aufgezeigt. Und er hatte vielen Menschen das Fahren gelehrt.

Guy Motors Ltd.

Guy Motors Ltd. was founded in 1913 by Sidney Guy, a former manager at Sunbeam. He set up his new factory at Fallings Parks, Wolverhampton, UK and the production started in 1914. The first product of Guy Motors was a lorry.


But soon after opening the new factory the First World War broke out. The production was taken over by the Ministry of Munitions and Guy had to produce military vehicles and aero engines. The company also became the largest manufacturer in UK of depth charge firing mechanisms.


The war was advantageous for the company. After the war Guy Motors had a large and well equipped factory and a well-known name. The war had shown the advantage and reliability of motorized transportation. And the war had learned many people how to drive.

Husky #10 Guy Warrior Coal Truck (1964-1969)

1919 wurde die Produktion von zivilen Fahrzeugen wieder aufgenommen. Guy Motors hatte zwei Produktgruppen: Lastwagen und Mietkutschen. Aber das Unternehmen führte auch einige Experimente mit einem Strasse/Schiene-Fahrzeug, einem Elektrofahrzeug und einem kohlegetriebenen Lastwagen durch. Es gab auch einen Guy Personenwagen, von dem jedoch bis 1922 lediglich 200 Stück hergestellt worden sind.

In den Jahren zwischen den Kriegen produzierte Guy Motors Lastwagen und Busse, ab 1926 auch Oberleitungs-Busse.

Während der 1930er Jahre hatte das Unternehmen gute Beziehungen mit dem Kriegsministerium und entwickelte Militärfahrzeuge. Guy Motors war das einzige Unternehmen, das genügend Kapazität hatte, während des Krieges Busse herzustellen.

Ab 1946 fertigte Guy wieder neue Busse, Oberleitungsbusse und Lastwagen und wurde zu einem der grössten Unternehmen in England mit grossen Exportraten.

1953 umfasste die Fabrik in Fallings Parks etwa einen halben Quadratkilometer und beschäftigte bis zu 1500 Mitarbeiter.

 

In 1919 the production of civilian vehicles re-started. Guy Motors had two main lines of products: lorries and charabancs. But they also did some experiments with a road/rail vehicle, an electric vehicle, and a lorry powered by charcoal. There was also a Guy car available, but just 200 items were produced until 1922.



During the years between the wars Guy Motors produced lorries, busses and from 1926 also trolley busses.

During the 1930s the company had a good relationship with the War Department and developed military vehicles. Guy Motors was the only company which had enough spare capacity to produce busses during World War II.


From 1946 on Guy continued to produce new busses, trolley busses and lorries and became one of the largest companies in UK with very large export sales.

In 1953 the plant at Fallings Parks covered about 0.5 km² and had up to 1,500 employees.

Husky #14 Guy Warrior Tanker
Husky #14 Guy Warrior Tanker
Husky #14 Guy Warrior Tanker

Husky #14 Guy Warrior Tanker

1964 - 1969

Bemerkenswert ist das auf dem Kopf stehende Shell Logo auf der Rückseite.

Note the upside-down attached Shell logo on the rear.

Während der späten 1950er Jahre geriet das Unternehmen in finanzielle Schwierigkeiten. Oberleitungsbusse wurden in England nicht mehr eingesetzt und das Design der Guy Busse und
Lastwagen entsprach nicht mehr der Zeit. Die Verkaufszahlen sanken und das Unternehmen wurde unrentabel.

Die Firma wurde von Jaguar aufgekauft und in 'Guy Motors (Europe) Ltd.' umbenannt. Jaguar hatte grosses Interesse an den Guy Bussen, weil sie mit Daimler bereits Busse im Portfolio hatten. Guy Lastwagen wurden bis 1964 hergestellt und dann durch Jaguar Big Lastwagen ersetzt.


1966 wurde Jaguar Teil der Britisch Motor Corporation (später British Leyland), die viele Hersteller von Lastwagen und Bussen unter einem Dach vereinigte. Der nationale und internationale Wettbewerb war so mächtig, dass die Verkaufszahlen bei Guy weiter sanken. Um die Produktionskapazitäten auszunutzen, übernahm Guy die Montage von Scammel Zugmaschinen. Doch auch das konnte nicht mehr zum Überleben der Firma beitragen. Die Produktion wurde 1978 eingestellt.

During the later 1950s the company got into financial difficulties. Trolley busses have been abandoned nationwide and the design of the Guy busses and lorries was antiquated. Sales decreased and the company became unprofitable.


The company was bought by Jaguar and renamed to 'Guy Motors (Europe) Ltd.'. Jaguar was interested in the Guy busses because Daimler busses were already in Jaguar's organization. The Guy lorries were continued until 1964 when they were replaced by Jaguar's Big lorries.

In 1966 Jaguar became part of the British Motor Corporation (later British Leyland) with a lot of other bus and lorry manufacturers in the company. Due to increased national and international competition the sales went down. To use the spare capacity they started to assemble Scammel tractors. But that did not help to save the company. The production was ceased in 1978.

Matchbox K8B Guy Warrior Car Transporter (1967)

Matchbox #K8 Guy Warrior Car Transporter

1967

Matchbox K8B Guy Warrior Car Transporter (1967) Matchbox K8B Guy Warrior Car Transporter (1967)
Matchbox K8B Guy Warrior Car Transporter (1967)

WWW Links

Guy pages by the Wolverhampton Museum of Industry [ext. Link]

Guy page by the National Transport Museum of Ireland [ext. Link]

Matchbox K8B Guy Warrior Car Transporter (1967)
Built with Net Objects Fusion

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