Studebaker
1852 eröffneten Henry und Clement Studebaker in South Bend, Indiana die H&C Schmiedewerkstatt, die 1868 in die ‘Studebaker Manufacturing Company’ umbenannt wurde und schliesslich zum weltweit grössten Hersteller von Kutschen wurde.
1902 wurde das erste Studebaker Auto vorgestellt: Ein Elektromobil. Das zweite verkaufte Modell ging an Thomas Edison.
1904 wurden die ersten Benzinautos verkauft, die jedoch von der ‘Garford Company’ in Ohio produziert wurden und nur unter dem Namen Studebaker angeboten wurden. 1911 wurde zusammen mit der ‘Everitt-Metzker Company’ in Detroit die ‘Studebaker Corporation’ gegründet. Studebaker Autos wurden bis 1913 unter den Namen ‘EMF’ und ‘Flanders’ verkauft. Danach trugen alle neuen Wagen den Namen Studebaker. Bis 1920, als das Unternehmen von Detroit zurück nach South Bend zog, produzierte Studebaker immer noch auch Kutschen.
In den 1920er Jahren wurde ein Reihe von Sechszylindern angeboten, die sehr gut ankamen. Auch zwei Billigmarken, ‘Rockne’ und ‘Erskine’ wurden produziert. 1929 erschien das erste Reihen-Achtzylinder-Modell, 1951 der erste V8-Motor.
In den 1960er Jahren kam das Unternehmen, nachdem es viele revolutionäre Modelle auf den Markt gebracht hatte, in Schwierigkeiten. Es konnte nicht gegen die grossen der Branche bestehen. 1964 wurde die Produktion nach Kanada verlegt, doch die geringe Nachfrage nach den Modellen zwang das Unternehmen 1966 zur Aufgabe. Einzig der Studebaker ‘Avanti’ hat überlebt. Er wird von einem unabhängigen Unternehmen bis heute in South Bend gebaut.
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Studebaker
In 1852 Henry and Clement Studebaker founded the H&C blacksmith shop in South Bend, Indiana, which became the ‘Studebaker Manufacturing Company’ in 1868 and eventually became the world largest wagon manufacturer.
In 1902 the first Studebaker autmobile was presented: An electric car. The second car of this type was sold to Thomas Edison.
In 1904 the first gasoline cars were sold, but they were manufactured by the ‘Garford Company’ in Ohio and only sold under the name of Studebaker. In 1911 the ‘Studebaker Corporation’ were founded together with the ‘Everitt-Metzker Company’ in Ohio. Until 1913 Studebaker cars were sold under the name of ‘EMF’ and ‘Flanders’. Then all new cars had the label Studebaker. Until 1920, when the company moved from Detroit back to South Bend, Studebaker still produced wagons.
In the 1920s a sortiment os six-sylinder cars were offered which were accepted very well. Also two cheap brands, ‘Rockne’ and ‘Erskine’ were produced. In 1921 the first eight-cylinder in-line engine was produced, in 1951 the first V8 engine.
In the 1960s the company got into troubles after it had released a lot of revolutionary models. It failed to remain competitive against the big companies in the sector. In 1964 the production was moved to Canada, but the decreasing demand for the cars forced the company to go out of business in 1966. Only the Studebaker ‘Avanti’ survived. Until now it is built by an independent company in South Bend.
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